גזע כלב – שפיץ יפני​

You are currently viewing גזע כלב – שפיץ יפני​

שפיץ יפני, סוג כלב חכם ונאמן.

אם אתם מחפשים לבן ושובב, אולי השפיץ היפני הוא הבחירה המושלמת עבורכם. השפיץ היפני הוא גזע כלבים שמקורו ביפן, והוא נחשב לאחד הגזעים המועדפים בארץ השמש העולה. השפיץ היפני הוא כלב אינטליגנטי, חברותי ואוהב, שמתאים למשפחות עם ילדים, לדירות או לבתים עם חצרות. הוא גם קל לאילוף ולטיפוח, והוא יציג את האישיות החיה והערנית שלו בכל הזדמנות.

במאמר זה, אנחנו נספר לכם הכל על השפיץ היפני, מהיסטוריית הגזע, דרך מראהו המיוחד, ועד לתכונותיו האופייניות. אנחנו גם ניתן לכם טיפים לטיפוח, פעילות גופנית ואילוף של השפיץ היפני, ונענה לשאלות נפוצות של בעלי כלבים או אנשים שמתעניינים בגזע זה. אז אם אתם רוצים ללמוד יותר על השפיץ היפני, המשיכו לקרוא ותהנו מהמאמר.

השפיץ היפני נחשב לגזע כלבים יחסית חדש, והמידע המדוייק בנוגע למוצאו, או ההכלאות שנעשו, הוא מוגבל. נראה כי מקורו העיקרי של השפיץ היפני הוא בכלבי שפיץ גרמני שהגיעו ליפן בשנות העשרים של המאה הקודמת. 

למרות שהרישומים המדוייקים בנוגע למוצאו אינם קיימים עוד, נראה שהגיע ליפן דרך סיביר וסין והתיעוד הראשון לשפיץ היפני היה בתצוגת כלבים בטוקיו, ב-1,921.

לאחר מכן, כלבי שפיץ נוספים הגיעו ליפן מקנדה (בשנה 1,925). בנוסף לכך, כלבי קייסהונד לבנים (גם הם כלבים מסוג שפיץ) הגיעו דרך ארה”ב, אוסטרליה וסין בשנות העשרים של המאה הקודמת.

השפיץ היפני המוכר לנו כיום, הוא תוצאה של הכלאות בין סוגי הכלבים האלו, ואילו התקן הרשמי המגדיר את מאפייני הגזע, הוגדר ב-1,948 על ידי מועדון הכלבנות של יפן.

הידעת? כלבי שפיץ יפניים הם חלק מקבוצת כלבי השפיץ. משפחה זו מכילה בתוכה הרבה מאוד כלבים אהובים, כמו שיבה אינו, כלבי צ’או צ’או, כלב סמויד כלבי אקיטה אינו אל כלב אקיטה אמריקאי, כלבי האסקי סיבירי או כלבי אלסקן מלמוט ואפילו כלבי פומרניין קטנים. 

סקירה כללית של שפיץ יפני

איך נקרא הכלב באנגלית: Japanese Spitz.

שמות נוספים או צורות כתיבה נפוצות, בעברית: שפיץ יפני לבן.

מהי ארץ המקור של הכלב: יפן.

לאיזו משפחת כלבים שייך הכלב (לפי הפדרציה הבינלאומית לכלבים): כלבי שפיץ.

משקל ממוצע של זכרים ונקבות: 4.5-11.5 ק”ג.

גובה ממוצע של זכרים ונקבות: 30-38 ס”מ.

תוחלת חיים ממוצעת של כלבי שפיץ יפני: 10-14 שנים.

האם השפיץ היפני הוא היפואלרגני? לא!

שפיץ יפני לבן יושב עם לשון בחוץ
כלב שפיץ יפני לבן שוכב על המדרכה

מראה כללי

אחד המאפיינים המובהקים ביותר של השפיץ היפני הוא הפרווה העבה והכפולה שלהם. הפרווה התחתונה רכה ודחוסה ואילו הפרווה החיצונית ארוכה וישרה. הפרווה הכפולה עוזרת לשמור על חום גוף במזג אוויר קר, והיא גם דורשת טיפוח קבוע כדי למנוע קשרים. מאפיין ייחודי נוסף של השפיץ היפני הוא הפה המחודד שלהם, המקנה להם מראה של שועל. יש להם גם עיניים גדולות וכהות ואוזניים זקופות בורת משולשים. תכונות אלו מעניקות לשפיץ היפני הבעה חיה וערנית.

לפי מועדון הכלבנות האמריקאי, ה-AKC, הגובה של כלב שפיץ יפני הוא 30-38 ס”מ, ואילו משקלם הממוצע 4.5-11.5 ק”ג. ותוחלת חיים ממוצע של כלבי שפיץ יפני היא 10-14 שנים.

תכונות בולטות של כלבי שפיץ יפני

השפיץ היפני הוא כלב קטן ולבן עם אישיות גדולה. הם ידועים באופיים השובב והפתוח ובאהבתם להצחיק אנשים. שפיץ יפני הם גם אינטליגנטיים מאוד וקלים לאימון, מה שהופך אותם לבני לוויה נפלאים עבור אנשים בכל הגילאים. שפיץ יפני הם כלבים מאוד חברתיים ונהנים להיות בקרבת אנשים. הם גם טובים עם בעלי חיים אחרים, מה שהופך אותם לחיות מחמד משפחתיות אידיאליות. אם אתם מחפשים בן לוויה שובב, נאמן ואינטליגנטי, השפיץ היפני הוא בחירה מצוינת.

לשפיץ יפני יש רמת נשירה בינונית-גבוהה. יש להם פרווה כפולה, עם פרווה תחתונה רכה ופרווה חיצונית קשה. הפרווה התחתונה נושרת במידה רבה לאורך כל השנה, אך הפרווה החיצונית נושרת במידה רבה עוד יותר במהלך האביב והסתיו. בהמשך ניתן לקרוא עוד על טיפוח כלבי שפיץ יפניים.

תדירות שגרת הטיפוח והטיפול בשפיץ היפני היא בינונית-גבוהה. הם דורשים סירוק יומי כדי להסיר שיער רופף ולמנוע קשרים בתקופות נשירה כבדה. הם גם צריכים לקצץ את הפרווה שלהם באופן קבוע, במיוחד סביב הפנים והרגליים. בהמשך ניתן לקרוא עוד על שגרת הטיפוח.

לשפיץ היפני יש רמת ריור נמוכה. הם לא מזילים ריר יתר על המידה.

שפיץ יפני הם כלבים מלאי חיבה ושובבים. הם טובים עם ילדים וחיות מחמד אחרות.  יש לה רצון עז לרצות את בעליהם ומשפחחתם, מה שהופך אותם לכלבי משפחה נהדרים.

השפיץ היפני מתאים למשפחות עם ילדים קטנים. הם עדינים וסבלניים לילדים, והם נהנים לשחק איתם. עם זאת, חשוב לפקח על אינטראקציות בין שפיץ יפני וילדים צעירים, מכיוון שכל כלב יכול להיות עצבני אם הוא לא מתרועע כראוי. במיוחד חשוב ללמד ילדים קטנים במיוחד איך להתנהג עם כלב בצורה מכבדת ואוהבת, על מנת שיבינו שהכלב הוא לא צעצוע.

שפיץ יפני מסתדר היטב עם כלבים אחרים. הם חיות חברתיות ונהנים לשחק עם כלבים אחרים. עם זאת, חשוב להכיר אותם לכלבים אחרים לאט ובזהירות, במיוחד אם הכלבים האחרים גדולים יותר או דומיננטיים יותר. חלק חשוב בחינוך כל כלב מתחיל בגיל צעיר, בו חושפים את הכלב לסביבה, מצבים, אנשים וחיות אחרות בצורה מבוקרת וחיובית. חשיפה שכזו עוזרת להכין את הכלב לחיי חברה עם כלבים אחרים.

שפיץ יפני הוא קל יחסית לאימון. הם כלבים אינטליגנטים והם להוטים לרצות את בעליהם. עם זאת, הם יכולים להיות עקשנים לפעמים, ולכן חשוב להיות סבלניים ועקביים עם האימונים.

לשפיץ היפני יש רמות אנרגיה מתונות. הם צריכים לפחות 30 דקות של פעילות גופנית ביום. הם נהנים לשחק בהשבת חפצים או כדורים, לצאת לטיולים ולשחק בחצר. בהמשך ניתן לקרוא עוד פרטים על צרכי הפעילות הגופנית שלהם.

שפיץ יפני נובח באופן מתון. הם עשויים לנבוח כדי להזהיר את בעליהם בפני זרים או כדי למשוך תשומת לב. הם בדרך כלל לא מייללים.

כלבי שפיץ יפני הם כלבים ידידותיים. בדרך כלל הם פתוחים לזרים, אבל הם עדיין עשויים להיות זהירים ליד אנשים שהם לא מכירים היטב. חשוב לזכור, כי חלק הכרחי בחינוך כלבים הוא חשיפתם למצבים חדשים, כולל אנשים חדשים, בגיל צעיר, בצורה מבוקרת וחיובית. חשיפה שכזו תעזור לשפיץ היפני לפתח התנהגות חברותית ליד אנשים זרים ובמצבים שונים.

כלבי שפיץ יפני אוהב לשחק. הם כלבים שובבים, אפילו כמבוגרים. הם נהנים לשחק במשחקי שונים עם כדורים, משיכת חבל ומשחקים אחרים.

שפיץ יפני יכול להיות כלב התרעה. הם דרוכים והם ינבחו כדי להזהיר את בעליהם בפני זרים. עם זאת, הם אינם אגרסיביים בדרך כלל והם ולכן אינם נחשבים לכלבי שמירה “טובים” מבחינת זו.

טיפוח

השפיץ היפני הוא כלב קטן ולבן עם פרווה שופעת וכפולה. הפרווה התחתונה, אותה הם משירים פעמיים בשנה, עבה ונדיבה, עם פרווה חיצונית ארוכה יותר. המעיל הכפול הזה עוזר לשמור על חום השפיץ היפני במזג אוויר קר, אבל הוא גם דורש טיפוח קבוע כדי למנוע קשרים.

במרבית השנים הם “כלבים בעלי תחזוקה נמוכה יחסית” שדורשים רק סירוק שבועי עם אמבטיות נדירות. עם זאת, במהלך תקופות הנשירה, המתרחשת בדרך כלל באביב ובסתיו, השפיץ היפני דורש יותר טיפול. משמעות הדבר היא שהם ישירו את כל הפרווה התחתונה שלהם בטווח של כשבועיים עד 3 שבועות. במהלך תקופה זו, חשוב להבריש את השפיץ היפני מדי יום כדי להסיר את הפרווה הרפויה.

הנה כמה טיפים לטיפוח השפיץ היפני שלך:

  • השתמשו במברשת סיכות כדי להסיר פרווה רופפת ובמברשת סליקר כדי להחליק את הפרווה.
  • רחצו את השפיץ היפני שלכם רק כשצריך, מכיוון שרחצה לעיתים קרובות מדי עלולה להסיר את השמנים הטבעיים שלהם מהעור.
  • אם השפיץ היפני שלך התלכלך במעט בוץ למשל, ניתן פשוט לחכות שהבוץ יתייבש ואז להבריש אותו.
  • חשוב לגזוז את הציפורניים של השפיץ היפני באופן קבוע, במידה והן לא נשחקו באופן טבעי, כדי למנוע אי נוחות.
  • הקפידו לצחצח את השיניים של השפיץ היפני שלך באופן קבוע כדי למנוע מחלות שיניים.
  • קחו את השפיץ היפני שלך למספרה מקצועית לתספורת כל כמה חודשים.

עם טיפוח נכון, השפיץ היפני יכול להפוך לבן לוויה נפלא עבור אנשים בכל הגילאים. הם כלבים שובבים, נאמנים ואינטליגנטים שבטוח יביאו שמחה לחייכם.

פעילות גופנית

השפיץ היפני הוא כלב קטן ולבן הידוע בכושר הסתגלות שלו. הם יכולים לשגשג במגוון סביבות, מדירות ועד בתים עם חצרות או שטחים רחבים.

בחצר גדולה, השפיץ היפני יכול ליהנות משפע של מקום לרוץ ולשחק. הם יכולים לתפקד גם ככלבי אזהרה, והנביחה הערנית שלהם תודיע לכם אם קורה משהו חשוד. אך הם אינם נחשבים לאגרסיביים.

בדירה, הם כלבים שקטים יחסית, כך שהם לא צפויים להפריע לשכנים שלך. אך פעילות גופנית חשובה על מנת לאפשר להם לשחרר אנרגיה ולשמור על התנהגות בריאה. הליכה או ריצה יומית היא חיונית לשמירה על כושר גופני ונפשי של שפיץ יפני. הם גם נהנים ממשחקים אינטראקטיביים, כמו השבת חפצים או משיכה בחבל.

אחרי יום ארוך של משחק, כלבי שפיץ היפני שמחים להתכרבל על הספה עם בני האדם שלהם. הם כלבי לוויה אמיתיים, והם רק רוצים לבלות עם המשפחות שלהם.

טיפ: מיטות אורטופדיות לכלבים יכולות לעזור לכלבים מבוגרים, כלבים פעילים או כלבים עם בעיות רפואיות, לישון טוב יותר ולהקל עליהם. כנסו לקרוא את הביקורות וההמלצות שלנו על מיטות אורטופדיות לכלבים:  

אילוף שפיץ יפני

השפיץ היפני הוא כלב קטן ולבן הידוע באינטליגנציה שלו ולהיטותו לרצות. תכונות אלו הופכות אותם לניתנים לאילוף, אך משמעותם היא גם שהם משתוקקים לחברות ואינטראקציה עם בעליהם. אם יישארו לבד לפרקי זמן ארוכים, הם עלולים לפתח התנהגויות בעייתיות, כדי לסייע במניעת התנהגויות אלה, חשיפה מוקדמת לסביבה ושיעורי אילוף גורים חשובים.

החשיפה עוזרת להבטיח שלכלב יהיה נוח סביב מגוון אנשים, מקומות וחיות מחמד אחרות. ושיעורי אילוף גורים יכולים ללמד אתכם כיצד ללמד את הכלב שלך פקודות בסיסיות ונימוסים טובים. ללא הכשרה, השפיץ היפני עדיין ילמד דברים, אבל אולי הם לא הדברים שקיוותם. לדוגמה, הם עשויים ללמוד לקפוץ על אנשים או להתחנן לאוכל. 

הדרך הטובה ביותר לאמן שפיץ יפני היא להשתמש בחיזוק חיובי. זה אומר לתגמל אותם עם פינוקים, שבחים או משחק כשהם עושים משהו שאתם רוצה שהם יעשו. חשוב גם להיות עקבי עם האימון שלכם ולהיות סבלניים.

הנה כמה טיפים לאימון ואילוף שפיץ יפני:

  • התחילו להתאמן מוקדם והיו עקביים.
  • השתמשו בחיזוק חיובי כדי לתגמל התנהגות טובה.
  • חישפו את הכלב שלכם לאנשים, מקומות ומצבים חדשים בגיל צעיר.
  • חשוב לספק שפע של פעילות גופנית וגירוי נפשי.
  • היו סבלניים ומבינים.

השפיץ היפני הוא גזע נפלא של כלבים שהופך לבן לוויה נהדר עבור אנשים בכל הגילאים. עם הכשרה וטיפול נאותים, הם יכולים להיות חברים נאמנים, אוהבים וקשובים לכל החיים.

בריאות ותזונה

השפיץ היפני הם כלבים בריאים יחסית, עם תוחלת חיים ממוצעת של 10 עד 14 שנים. עם זאת, ישנם כמה מצבים בריאותיים שיכולים להשפיע על שפיץ יפני, כולל:

  • לעתים יכול להיות מצב בו פיקת הברך מחליקה ממקומה. זה יכול לגרום לכאב וצליעה אצל כלבים.
  • בעיות עיניים: חלק מהשפיץ היפניים נוטים לבעיות עיניים, כגון קטרקט וגלאוקומה.
  • אלרגיות: שפיץ יפני יכול להיות אלרגי למזונות מסוימים, אבקה או אלרגנים סביבתיים אחרים.

חשוב לבדוק את השפיץ היפני שלך באופן קבוע על ידי וטרינר כדי לזהות כל בעיה בריאותית אפשרית בשלב מוקדם. כדאי גם להאכיל את הכלב בתזונה בריאה ולספק לו שפע של פעילות גופנית.

השפיץ היפני זקוק לתזונה מאוזנת עשירה בחלבון ודלה בשומן. מזון לכלבים באיכות טובה, הכרחי כדי לשמור על בריאותו. חשוב להקפיד לא לתת לכלב יותר מדי חטיפים, שכן הדבר עלול להוביל להשמנה.

ישנם מזונות אנושיים בטוחים לכלבים, בעוד שאחרים לא. חשוב לעשות את המחקר כדי ללמוד אילו מזונות בטוחים לשפיץ היפני שלך. כמה מזונות אנושיים בטוחים לכלבים כוללים:

חשוב לוודא שלשפיץ היפני שלך תהיה תמיד גישה למים נקיים וטריים. כדאי להחליף את קערת המים שלהם מדי יום ולמלא אותה מחדש לפי הצורך.

הנה כמה טיפים נוספים לטיפול בשפיץ יפני:

  • פעילות גופנית סדירה: שפיץ יפני צריך לפחות 30 דקות של פעילות גופנית ביום.
  • חשיפה לסביבה כבר מגיל צעיר: אלו כלבים חברתיים ולכן קשרים עם הסביבה כבר מגיל צעיר חשובים לבריאותם.

 

סוגי כלבים או גזעי כלבים שונים יושבים אל מול המצלמה

מדריך הכלבים של אתר מחמד

מעל ל-100 גזעי כלבים שונים וכל המידע שחשוב וצריך לדעת - בריאות הכלב ותזונה, אילוף, פעילות גופנית ועוד

מקורות

המקורות העיקריים לכתוב במאמר נלקחו ממועדון הכלבנות האמריקאי, ה-AKC ומהפדרציה הבינלאומית לכלבנות, ה-FCI. בכל מאמר אנו משתדלים לספק לכם את כל המידע שכדאי לדעת בנושא המאמר, אך במידה וישנן שאלות או טעויות אנו נשמח לדעת. אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר דרך טופס יצירת הקשר.